پیاده روی منظم از ورزش‌های کوتاه مدت شدید در کنترل قند خون موثرتر است

 یک مطالعه‌ی جدید نشان داد پیاده روی با قدمهای آهسته در کنترل قند خون موثرتر از ورزش‌های کوتاه مدت انفجاری[1] است و به میزان یک ساعت ورزش روزانه در ورزشگاه موثر است.

داشتن یک شیوه‌ی زندگی فعال و اجتناب از نشستن طولانی مدت دارای اثرات مثبتی بر کنترل قندخون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است و از تحلیل توده‌ی عضلاتی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 جلوگیری می‌کند. در دستورالعمل‌های کنونی به انجام حداقل 150 دقیقه ورزش درطول هفته توصیه شده است اما بیش از 90 درصد از افراد قادر به رسیدن به این هدف نیستند. انطباق با این دستورالعمل، برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که باید برای مقابله با ضعف عضلانی و نوروپاتی محیطی به ورزش‌ منظم بپردازند، مشکل است.

محققان مرکز پزشکی دانشگاه ماستریخت در هلند با هدف یافتن جایگزینی برای ورزش متوسط تا شدید، در تحقیقات اخیر خود دریافتند که راه حل مناسب، پیاده روی منظم با شدت کم بصورت یک عادت روزانه است.

تحقیقات قبلی نشان داده است راه رفتن پس از صرف غذا به ثبات مقدار قند خون افراد مبتلا به دیابت  کمک می‌کند، این کار می‌تواند با توزیع 30 دقیقه پیاده روی به زمانهای کوتاه مساوی در طول روز انجام شود.

حال محققان این نوع ورزش را بر روی 19 فرد چاق مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت درمان با انسولین نبودند، در سه برنامه ی ورزشی متناوب برای حدود یک ماه بررسی کردند و تأثیر این برنامه‌ها را بر مقدار قند خون بیماران ارزیابی نمودند.

این سه برنامه شامل رژیم نشسته که در آن میزان ورزش به یک ساعت پیاده روی در روز محدود می شد، دومین برنامه، رژیم ورزشی بود که در آن فرد یک ساعت در روز به دوچرخه سواری می‌پرداخت و در برنامه ی سوم فرد هر 30 دقیقه یک بار به پیاده روی می پرداخت تا در مجموع در طول یک روز به میزان 2 ساعت یا 17500 قدم پیاده روی کرده باشد.

14 نفر از شرکت کنندگان که از داروهای خوارکی پایین آورنده‌ی قندخون استفاده می کردند، قبل از ورود به این تحقیق دارای متوسط قند خون ناشتای 7.8میلی مول بر لیتر بودند. نتایج بررسی ها نشان داد وقفه در زمان نشستن با پیاده روی‌های کوتاه مدت متناوب دارای بیشترین تأثیر بر کاهش مقاومت به انسولین و مدت زمان بالا بودن قند خون و مقدار قند خون نسبت به برنامه ‌ی روتین ورزشی ساختارمند است(7.2میلی مول بر لیتر در برابر 7.6میلی مول بر لیتر). بر اساس این یافته ‌ها، وارد نمودن فعالیت ورزشی سبک به زندگی معمول افراد، استراتژی بهتری برای بهبود کنترل قندخون نسبت به انجام ورزشهای ساختارمند می باشد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/dec/regular-light-pace-walking-is-better-than-short-bursts-of-exercise-for-glucose-control-96058491.html



[1]short bursts of exercise